Opis
Prije desetak godina Maryanne Wolf je u Proustu i lignji otpetljala zapetljanu priču o tome kako je ljudski mozak naučio čitati i kako je čitanje promijenilo način mišljenja i emocije čitave naše vrste. Sada kada smo potpuno uronjeni u internet i svoje digitalne uređaje, izuzetno su se promijenili i načini na koje procesiramo pisani jezik. Mnogi od nas zabrinuti su zbog promjena koje se događaju s nama samima i brinemo se zbog onoga što bi se tek moglo dogoditi generacijama koje dolaze poslije nas. Inspirirana novim istraživanjima, Maryanne Wolf u knjizi Čitatelju, vrati se kući u nizu pisama govori o zabrinutostima i nadama vezanima uz ono što se događa mozgu dok se prilagođava digitalnim medijima.
– Hoće li sljedeće generacije, uronjene u višezadaćnost i digitalne medije, naučiti kako razviti “spore” no ključne spoznajne procese poput kritičkog mišljenja, promišljanja i empatije? Svi su ti procesi dijelovi procesa dubinskoga čitanja.
– Hoće li naizgled neprestano aktiviranje naše pozornosti i zahtjevi koje pred nju stavljamo, uz neposredan pristup golemoj količini informacija, promijeniti razvoj naših mentalnih spremnika znanja i negativno utjecati na našu sposobnost stvaranja analogija, zaključivanja i oblikovanja vlastitog mišljenja?
– Hoće li lanac digitalnih utjecaja na kraju nepoželjno utjecati na sposobnosti kritičke analize i empatije svih građana – na sposobnosti koje su ključni elementi demokracije? Hoće li nas potencijalne promjene u tim sposobnostima učiniti podložnijima lažnim vijestima i demagogiji?
Pozivajući se na povijesne, književne i znanstvene izvore, Wolf navodi živopisne i životne primjere, kao i tople anegdote kako bi pojasnila složene ideje koje vode do zanimljivog prijedloga o dvopismenom čitateljskom mozgu.