Opis
Kreće li vaše dijete uskoro u školu? Ili je možda već učenik kojem je potrebna pomoć u vježbanju razumijevanja pročitanog? Pred vama je posebna slikovnica, knjiga čitanja, učenja, zabave i čuda, koja djeci pomaže ovladati čitanjem s razumijevanjem. Nakon što pročitate uzbudljivu bajku i zajedno razgledate prekrasne velike ilustracije, predlažemo vam zadatke namijenjene razvoju vještina neophodnih za buduće čitanje s razumijevanjem.
Kome je slikovnica namijenjena:
– predškolskoj djeci starijoj od 5 godina, za čitanje odraslih djeci i zabavno učenje kroz igru;
– učenicima nižih razreda osnovne škole za samostalno čitanje s razumijevanjem i rad s tekstom;
– djeci s teškoćama u čitanju koja trebaju pomoć u vježbanju čitanja s razumijevanjem, kao dodatak radu s logopedom.
Bajka “Tri patuljka i čarobno pero”sadrži 1.155 riječi, što je otprilike jednako prosječnoj dužini tekstova bajki uključenih u lektiru za 1. razred osnovne škole. Za usporedbu, npr. bajka “Mačak u čizmama”sadrži 1.378 riječi. Epizode i likovi u “Tri patuljka”lako su prepoznatljive, lako ih je izdvojiti iz teksta, pratiti i zapamtiti, odnosno prepričati. To pomaže djeci da se pripreme za praćenje i prepričavanje bajki jednake dužine, ali s manje prepoznatljivim epizodama.
Bajka u kojoj upoznajemo tri patuljka, susrećemo gospođu Štakoricu, zlog čarobnjaka, ljubaznog Zeca, opakog Zmaja, dobru Vilu, Plavu pticu i putujemo u potrazi za Čarobnim perom!
Jednom davno živjela su tri patuljka. Zvali su se Crvenkapko, Plavokapko i Žutokapko. Živjeli su s tatom u planini. Tata malih patuljaka zvao se Starina Crnokapac. On je bio planinski kralj.
Jednoga je dana Starina Crnokapac pozvao svoja tri sina i rekao im: “Šaljem vas u Veliki svijet da potražite Crveno pero. To je kraljevsko pero koje su mi vile davno odnijele.”
Crvenkapko, Plavokapko i Žutokapko oprostili su se od tate i kroz zečju rupu ispuzali u Veliki svijet…
Sadržaj
Dragi roditelji! (uvod)
Bajka “Tri patuljka i čarobno pero” (ilustrirana bajka tiskana krupnim slovima)
Igramo se i učimo s patuljcima (zadaci za rad na razumijevanju pročitanog)
Kreni u pustolovinu s patuljcima! (uzbudljiva društvena igra prema radnji bajke)
Iz knjige
Uvod
Dragi roditelji!
Pred vama je neobična slikovnica iz serije “Čitamo s logopedom”. U njoj nakon bajke “Tri patuljka i čarobno pero”slijede zadaci za razvoj govora i pripremu djeteta za usvajanje čitanja s razumijevanjem u školi. Djeci predškolske dobi uglavnom se čitaju skraćene i pojednostavljene verzije poznatih bajki koje, osim same radnje, uglavnom nemaju veze s izvornikom. Već u prvom razredu djeca upoznaju autorske tekstove klasičnih bajki, kao što su bajke braće Grimm, odnosno tekstove koji se svojom dužinom, jezičnom strukturom, bogatstvom radnje i količinom detalja znatno razlikuju od predškolskih slikovnica (u kojima je slijed događaja skraćen, a mnogi detalji su izostavljeni). Mnoga djeca nisu spremna za to. Čitajući duže i zahtjevnije tekstove ona ne mogu uvijek upamtiti slijed svih događaja (što se dogodilo prije, a što poslije, koji je događaj doveo do sljedećeg, kako se nešto dogodilo, itd.), propuštaju detalje ili ne mogu pravilno rasporediti pažnju između važnih rečenica koje predstavljaju “kostur”priče i onih u kojima se opisuju manje važni detalji. Drugim riječima, suočivši se s književnim tekstovima, djeca u čitanju nerijetko gube nit razumijevanja. U tome im se može pomoći.
Bajka “Tri patuljka i čarobno pero”složena je tako da posluži kao svojevrstan prijelaz od predškolskih slikovnica i ilustriranih zbirki “zlatnih bajki”prema prvim cjelovitim bajkama, odnosno klasičnim tekstovima iz školske lektire.
U bajci “Tri patuljka i čarobno pero”slijed događaja je prilično dug i složen: tu ima čak dvanaest potpuno različitih epizoda, a u svakoj se uvodi novi događaj ili lik, koji pak vodi prema sljedećem događaju. Kao i u većini bajki i priča za djecu mlađe školske dobi, događaji nisu samo linearni (iz jednog događaja proistječe sljedeći u nizu), nego postoji veza između događaja s početka priče i događa na kraju. Sve su to obilježja klasičnih tekstova koji u malih čitatelja u početku izazivaju teškoće. No za razliku od klasičnih bajki, bajku u ovoj slikovnici karakterizira i osobita jednostavnost događanja: rečenice su uglavnom kratke i jednostavne (nastojali smo izbjeći nepoznate riječi, kao i slikovitost svojstvenu klasičnim bajkama), a odlomci su oslobođeni inače uobičajenih opisa okoline i osjećaja likova, te svih manje važnih detalja (sve što se spominje važno je za razvoj radnje). Upravo to i čini ovu bajku “prijelazom”između predškolskih i školskih tekstova. Ona je izuzetno dobra vježba za susret sa složenijom dječjom književnošću.
Nakon što djetetu pročitate bajku i zajedno razgledate ilustracije, predlažemo Vam logopedske zadatke namijenjene upravo razvoju vještina neophodnih za buduće čitanje s razumijevanjem. To su sljedeći zadaci:
– zapamćivanje i prepoznavanje likova, te uočavanje suvišnog lika koji se nije pojavio u bajci;
– odgovaranje na pitanja kojima se utvrđuje razumijevanje;
– prepričavanje bajke uz pomoć slika što prikazuju razvoj radnje, odnosno prikaz epizoda (cjelovito razumijevanje radnje);
– detaljnije prepričavanje (prisjećanje) pojedinih epizoda s osloncem na ilustraciju i zadane ključne riječi;
– povezivanje teksta s odgovarajućom ilustracijom;
– početno slogovno čitanje riječi i rečenica;
– dopunjavanje rečenica i traženje smislenih “pogrešaka”;
– zadaci za razvoj vokabulara pridjeva i prijedloga;
– zadaci za razvoj pažnje, vizualne percepcije i diskriminacije pri razgledavanju ilustracija;
– i još mnogo toga!
I najvažnije, svakako poštujte redoslijed zadataka u slikovnici. Prvo djetetu pročitajte bajku, uz razgledavanje ilustracija i uobičajene usputne komentare. Možete to ponoviti i više puta, naravno, ako dijete to poželi. Tek nakon toga pristupite zadacima u drugom dijelu slikovnice. Tijekom rada, ako se pokaže potrebnim, možete se vraćati tekstu i iznova čitati pojedine odlomke. No prvi put obavezno pročitajte bajku u cjelini, bez prekida, pitanja i zadataka.
Rad s ovom slikovnicom može potrajati više dana, čak i nekoliko tjedana. Možda joj se poželite vratiti nakon nekoliko mjeseci. S djetetom ne morate proći sve zadatke odjednom. To se čak i ne preporučuje. Zadaci, kao i sama bajka, prilično su zahtjevni i dijete se s većinom njih još nije srelo. Zato nemojte žuriti. Poštujte djetetov prirodni tempo i vodite se njegovim zanimanjem i motivacijom.
Želimo vam puno sreće i zajednički užitak u čitanju!