Opis
O ruskoj se avangardi danas piše kao o najavangardnijem avangardizmu u povijesti jer nigdje drugdje avangardizam nije bio toliko strastven, raznolik i beskompromisan kao u buntovnoj i prema buducnosti usmjerenoj Rusiji od 1910. do 1930. godine. Malevicev Crni kvadrat postao je globalni simbol velikog Ništa jer je najradikalnije izrazio ideju smrti predmetne umjetnosti i nultoga stanja svijeta, društva i kulture. Mihail Larionov je govorio: Dosadno mi je, ugnjetavaju me svi kanoni umjetnosti. Od njih zaudara mrtvilom i guše me… Želim pobjeci iz zidova u bezgranican prostor, želim biti u stalnom kretanju. Suvremenost koju živimo pokazuje da avangardne vizije svijeta, umjetnicki osmišljene do posljednje logicke tocke, nisu zastarjele. Dapace, s ocudujucom se percepcijom autora s pocetka prošloga stoljeca 2021. godine možemo poistovjetiti kao nikad prije. Na znamenitoj Sotheby’s aukciji nekanonske umjetnosti u Moskvi 1988. ruska su avangardna djela postizala dotad nezamislive cijene, a svoje su primjerke kupili Elton John i David Bowie. U slicno je vrijeme planiran jubilarni, 10. susret znanstvenika okupljenih oko zagrebackog Zavoda za znanost o književnosti pri Filozofskom fakultetu. Dok su druge znanstvene sredine tek otkrivale rusku avangardu, kod nas je ona vec cijelo desetljece bila osmišljavana i interpretirana. Ova knjiga nudi 22 clanka vodecih europskih i domacih istraživaca-rusista i slavista, pisanih krajem 1980-ih i na pocetku 1990-ih godina za dosad nikada objavljeni jubilarni svezak Pojmovnika ruske avangarde. Slojevima prašine tranzicije prekriven rukopis preživio je rat na našim prostorima, nadživio i neke u knjizi zastupljene autore te nakon tri desetljeca ostvario pravo na svoju svijetlu buducnost. Knjiga je u znanstvenom smislu o ruskoj avangardi, ali ona je i puno više od toga: kulturno-povijesni dokument nekih drugih i drukcijih vremena i znak da tranzicija, barem u nekim oblastima naših života, ne mora imati izvanvremensko trajanje.